Standards and Backwards Mapping

Standards and Backwards Mapping


Background 
The school where I work at uses different kinds of standards depending the subject area, 
some subjects use the Common Core State Standards (CCSS), and some subjects use the 
International accalaureate (IB) framework which has PYP, MYP and DP three programs, 
some subjects follow  Next Generation Science Standards (NGSS), and some follow 
National Council for History   Standards (NCHS). Since I plan to get a DC (District of 
Columbia) teaching license and it has   adapted the Common Core State Standard (CCSS); 
the same as my school. In addition, the school uses Understanding By Design (UBD) and 
Backwards Design (BD) to design a unit curriculum.  Thus, I am going to follow the CCSS 
framework to design a unit plan for language arts grade three students.   

Why I chose this standard
The two standards that I have been chosen from activity 1 are,  
CCSS.ELA-LITERACY.RL.3.2
Recount stories, including fables, folktales, and myths from diverse cultures; determine the 
central message, lesson, or moral and explain how it is conveyed through key details in the 
text

CCSS.ELA-LITERACY.RL.3.3
Describe characters in a story (e.g., their traits, motivations, or feelings) and explain how 
their actions contribute to the sequence of events.

At the end of this unit, I am going to allow my grade three students to demonstrate their 
understanding on producing a digital story book project by themselves,  in this assignment, 
I am  going to select the CCSS RL.3.3 standard “Describe  characters in a story (e.g., their 
traits, motivations, or feelings) and explain how their actions contribute to the sequence of 
events. “to  develop a unit plan with 5 lessons. 

The goals in teaching this foundation standard for my elementary school students is to 
develop their deeper understanding literacy knowledge, high order thinking skills, 
problem- solving skills and critical thinking skills to achieve their academic expectations.
In addition, this standard is quite  complex, as it requires students to:
Identify a characters’ traits, motivations, and feelings
Identify the major events of a story
Describe how a character reacts to the major events in the story
Explain how the characters’ reactions/ actions drive the sequence of events in the story.

At the end of the unit, my grade three students can not only distinguish 
characteristics or quality, especially of a story's role in the character's development, 
but aslo define plot and setting among different genre contexts. Ultimately, 
my grade three students can create an interdisciplinary project in which they will 
demonstrate all the 21st century skills, technology integration, communication,
collaboration, creation and student's choice and voice to produce an online digital 
story book which consists of characters and setting by themselves.  
     
3 Proficiencies 
At the end of the unit, students will be able to: 
Describe character in terms of traits, motivations or feelings in a story
Plan the characters’ action contribute to the sequence of events in a story
Create a story with characters, setting and plot
Implement technology - My Sotrybook to create a story book 

3 Asessements (The evidence of students meeting the goals and standards)

Backwards design requires teachers to start designing a lesson from the result that they 
want to achieve, thus, after choosing standard and set up proficiencies for students, the 
next step is to allow teachers to demonstrate an evidence to know how students meet the
goals and standards. The effective way for teachers to examine whether students are 
meeting the learning objectives is to  evaluate them by either formative or summative 
assessments.   

Formative assessment includes class work like art crafts, graphic organizers, and 
class activities. It can help teachers grab a brief idea about weather students 
comprehended what they learned in class which can be a benchmark for teachers
to modify the lesson or activity to support students to meet  the standards. 

Graphic organizers - characters’ traits, story setting and plot, sequence of events
Classwork - art craft about describing yourself or friends  
Class activities - Snap Sequence 
Quiz - Q & A questions
Observations 

Summative assessment includes final project and evaluation rubric that 
students are required to  produce at the end of the unit. It challenges 
students to integrate all the knowledge that they learn in a unit to create 
their artwork. The project that students need to do is to create an integrated 
story book. 

Three LEARNING experience of ACTIVITIES 
(help students develop the knowledge and skills to meet the standard)

To help students develop the knowledge and skills to meet the standard, I plan
many activities in each lesson. Since the summative assessment is a digital story
book project, to help students to develop the skills to meet this goal, students will 
learn the different skills in each lesson to meet the  standard. 

Describe yourself and your friends

This is an activity that aims to hook or connect students’ prior knowledge. 
Through this activity,  students need to use “descriptive words” to 
describe himself or herself and one of his or her friends. 



















Character description 

After students understand how to describe himself or herself, the next step is to read a 
story and to circle the descriptive word that describe a character in the story. Students 
are required to write down their findings on a worksheet.     
     





Character's Actions, Words, and Motives:
The main purpose of the standard is allow students to understand how 
character’s action    contributes to the event of a story, thus, students need to learn
 this skill. This activity asks students to take notes on the character's actions and 
words, and decide what may have motivated those words   and actions. 


















Character Dolls:
Character dolls activity makes sure whether students understand character’s 
action, words and  motivations in a story. Students need to design paper dolls 
that write with character's feelings and  actions on the arms and legs. 
After completing the character dolls, students summarize the
character’s actions and how they contributed to the sequence of events.


Before and After:
The other way to reinforce students’ understand about character’s action is to 
use compare and  contrast skill to allow students sketch drawings or write words 
on a T-Chart with the “Before” and "After side to communicate the traits, 
feelings and motivations of the character in the story.




Understand how to create a digital story book by using My Storybook software
     (https://www.mystorybook.com/)
Since the final work is asking the students to create a digital story book, thus
 students need to understand how to use this tool to design their project. 
Students need to create the first draft of the story first, and then they can 
start to design their story by using the My Storybook tool. 


Through the above activities, students can identify and recognize the concepts 
and apply them in their project.   

Conclusion
In sum, backwards design facilitates teachers to design a lesson according to 
students’ needs,   which is based on student-centered lesson framework.
It helps students to access meaningful learning and teachers can implements 
the 21st century learning skills in the lesson that is connecting to the real world.  
 It also is important in that it helps teachers stay organized.  When you know the 
final assessment of a unit first, you can plan around that assessment, building to
it and scaffolding to  it carefully.  It gives the teacher a clear goal in terms of planning. 

留言